Konverzió optimalizálás (CRO) a magasabb profit elérése érdekében

Nagy valószínűséggel ahogy a legtöbb webhely tulajdonos úgy te is arra törekszel, hogy még több látogatód legyen. Figyelmen kívül hagyod, hogy már régen elegendő látogatód van és a gond nem az újabb látogatók megszerzése, hanem inkább a meglévők hatékonyabb konvertálása? Alábbiakban olyan gyakorlati példákról olvashatsz, amelyeket te magad is azonnal felhasználhatsz saját webhelyeden.

De mit is értünk konverzió optimalizálás alatt?

Ha már van webhelyed, akkor minden egyes látogatódtól értelemszerűen elvársz egy cselekvést, ez lehet hírlevél-feliratkozás, regisztráció vagy vásárlás. A cél, hogy minél több látogatót tudj aktiválni.

Konverziónak nevezzük azokat az interakciókat és eseményeket, amelyekkel honlapunkon a látogatók értéket teremtenek számunkra. Legáltalánosabb esetben ez lehet egy termék vagy szolgáltatás megvásárlása, de konverziónak, avagy célnak (Goal) tekinthetjük a hírlevélre való feliratkozást, a regisztrációt, a letöltést, vagy egy adott linkre való kattintást is.

Lehet szó micro szintű konverziókról. Ilyen például a feliratkozás a hírlevélre vagy a regisztráció, de a látogatóid által webhelyeden eltöltött idő mennyisége is jelenthet egy micro konverziós értéket. Minél nagyobb bizalmat érsz el a felhasználóidnál, annál nagyobb értékű konverziókra számíthatsz. Ezek az ún. macro szintű konverziók, amelyek már monetáris értékkel bírnak. Ilyen például a termék vásárlás, a szolgáltatásra való előfizetés vagy a megrendelés.

A konverzió optimalizálás hatékonyságának mérése

Könnyű belátni, hogy a konverzió az, ami a profitot termeli, így fontosabb számunkra, mint a látogatók száma, hogy mennyi időt töltenek el az oldalon, illetve az egyéb kimutatott értékek. Az általános mutatóknál sokkal jelentősebb kérdés tehát, hogy a látogatóink hány százaléka hajt végre legalább egy – vagy egy adott – konverziót. Ez az érték a honlapunk konverziós aránya, ami rendkívül fontos teljesítménymutató.

Nagyon leegyszerűsítve tehát, ha 100 új látogatódból 5 feliratkozott hírleveledre, a hírlevélfeliratkozás konverziós aránya 5%. Ez minden egyes micro vagy macro szintű konverziós értékre hasonló módon kerül kiszámításra.

Minden webhelynek így a tiédnek is meg kell határozni a kitűzött célokat, de ezek az idő skáláján legyenek reálisak, mérhetők és elérhetők (SMART goals).

Tudnod kell milyen mérőszámok (metrikek, teljesítménymutatók) alapján követheted konverzió optimalizálási erőfeszítéseidet. Ezek a következők:

  • Átlag konverziós arány (egy adott időszakra) – cselekvést elvégző felhasználók (vásárlók, regisztrálók) száma osztva összes látogatók számával
  • Átlag megrendelési érték – azaz “average order value – (AOV)” – összes tranzakció átlag vásárlási értéke
  • Megrendelési érték/vásárló – egy vásárló által elköltött összeg – “revenue per visitor – RPV”
  • Lepattanási arány (bounce rate) – amennyiben ez az érték magas, arra utaló jel, hogy a látogatók nem aktiválódnak, ezért ennek okát részletesen meg kell vizsgálnod
  • Click through rate (CTR) – átkattintási arány (például Google fizetett vagy organikus találatokról, hírlevélből milyen arányban érkeztek látogatók)
  • Oldalon eltöltött átlag idő – egy munkamenet alatt átlagosan mennyi időt töltenek el látogatóid webhelyed oldalain
  • Átlag meglátogatott oldalak száma – átlagosan hány oldalt látogatnak meg felhasználóid egy munkamenet során

A konverzió optimalizálás célja tehát, hogy a honlapod kialakítása lehetőleg minden, potenciálisan vagy eleve konverziós céllal érkező látogató esetében találkozzon a felhasználóid szándékaival, és így létrejöjjön a célzott konverzió. A konverziós arány növelése egyúttal az egy ügyfél megszerzésére fordított költségek csökkenését is jelenti, ami egységnyi befektetés mellett magasabb megtérülést (ROI – Return on Investment) eredményez.

A konverzió optimalizálás az alapvető keresőoptimalizáláson már átesett, és ennek következtében jelentősebb forgalommal rendelkező honlapok hatékony teljesítménynövelésének az eszköze. Mindaddig nem érdemes aprólékos változtatásokon alapuló módosításokat végezni és tesztelni, amíg a honlap alapkoncepciójában is lehetnek hibák, vagy a honlap célzása, a kulcsszókutatásra épített tartalmi szerkezete nincs jól kialakítva.

A konverzió optimalizálás két alap pillére

Ügyfélszerzés

(acquisition)

Első lépésként meg kell tudnod milyen forrásokból érkeznek a látogatóid és milyen konverziós értéket mutatnak a különböző csatornák.

Két különböző ügyfélszerző csatornát különböztethetünk meg. Egyik a fizetett másik az organikus (saját vagy megszerzett). SaaS vagy webáruházak esetében érdemes “lifetime valuet (CLTV)” mérni, azaz egy vásárlónak hosszú távon mért vásárlási értéke. Ennek egy komplexebb megközelítése a PESO modell név alatt ismert marketing mix, amely együttes kohézióként teszi hatékonyabbá márkádat az online térben.

A legnépszerűbb ügyfélszerző csatornák a következők:
  • organikus (pl: Google kereső)
  • fizetett kereső (Google AdWords)
  • email (hírlevél kampányok)
  • social (közösségi média oldalak: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest)
  • display hálózat (pl Google AdSense)
  • referral (külső hivatkozó oldalak/médiumok)
  • közvetlen (akik már jól ismerik brandedet)

Konverzió

(conversion)

A konverziós érték azt mutatja, hogy a különböző csatornákból érkező látogatók közül hányan konvertálódnak (vásárlás, előfizetés, regisztráció, megrendelés).

Konverzió növelést elősegítő megoldások:
  • Fizetési módok – pl. bankkártyás fizetés, banki átutalás, Paypal, utánvét, mobilfizetés
  • Ingyenes házhozszállítás – az egyre csökkenő szállítási költségek lehetővé teszik, hogy alacsonyabb értékű tranzakciók esetében is ingyenes szállítást biztosíts
  • Részletes termékbemutató – ez lehet több szögből készült minőségi fotó, vagy akár videó, de korábbi vásárlók véleménye is
  • Ügyfélkapcsolati lehetőségek – ez lehet telefon szám, de online chat is ahol az érdeklődő azonnal kaphat választ
  • Pénzvisszafizetési garancia – a bizalom erősítése céljából, ennek hangsúlyozása is hozzájárul a magasabb konverziós arány eléréséhez
  • Remarketing – azoknak, akik már akár kiválasztották a kívánt terméket, de nem hajtották végre a tranzakciót
  • Előnyök tesztelése – milyen előnyöket nyújt a terméked és a nálad való vásárlás más versenytárssaiddal szemben

A konverziós arány növelését webhelyünk folyamatos és aprólékos kiértékelő finomításával érhetjük el. Az optimalizálási folyamat A/B/n tesztek futtatásából és kiértékeléséből áll. A tesztek és értékelések futtatása során arra keressük a választ, hogy miként tudjuk a látogatók bizalmát növelni annak érdekében, hogy a tervezett konverziójukat a konkurencia helyett a mi oldalunkon hajtsák végre. Fontos megjegyezni, hogy az A/B/n tesztek csak egy bizonyos látogatószám felett képesek a tesztelt variációk hatékonyságában mutatkozó különbségek biztonságos kimutatására.

Milyen esetben lehet szükség a konverzió optimalizálásra?

  • Alacsony a konverziók száma a forgalomhoz vagy az iparági átlagos értékekhez képest
  • Kiugróan magas visszapattanási arány (bounce rate) tapasztalható a honlapon vagy egyes részein, érkezési oldalakon
  • Túl magas a kosárelhagyás aránya
  • Túl alacsony az oldalon eltöltött idő a teljes honlapon, annak egy részén, esetleg bizonyos szegmensekben
  • Nem megfelelő a cselekvésre való felhívás (call to action) elhelyezése, megjelenítése

A különböző érintési pontok optimalizálása

Felhasználóid több csatornán keresztül érkezhetnek webhelyed különböző oldalaira és minden esetben más-más viselkedési formákat térképezhetünk fel.
Minden egyes oldal látogatása során felhasználóid döntési helyzetbe kerülnek (tovább navigálnak, lepattannak, olvasnak, vásárolnak, regisztrálnak stb.), ezek mind mind érintési pontok (területek), amelyeket a lehető leghatékonyabb módon kell használnod.
Mivel nincs elfogadott recept a jó konverziós értékekkel rendelkező oldalak készítésére, rendkívül fontos, hogy a teszteket kellő körültekintéssel végezzük el. Tapasztalatomra és szakértelmemre támaszkodva a leghatékonyabb változtatások tesztelését végzem el annak érdekében, hogy a konverziós hatékonyság a lehető legrövidebb időn belül elérje a kívánt növekedést.

Lássuk, milyen érintési pontok jöhetnek szóba!

Ismerd meg a felhasználóidat

A saját megérzéseid felhasználóid cselekvéseivel vagy gondolataival kapcsolatosan nem feltétlenül egyeznek a valósággal.

Annak érdekében, hogy webhelyed konverziós értékei jobban teljesítsenek, közelebbről kell megismerned felhasználóid viselkedését és igényét. Csak a tőlük beszerzett válaszok és tesztek segítségével lehetsz 100%-osan biztos abban, hogy mit is szeretnének valójában.

Módszerek és eszközök, melyek segítenek felhasználóid megismerésében:
  • FelmérésSurveyMonkey vagy Qualaroo – egyszerű kérdéseket tehetsz fel, amelyek segítenek abban, hogy jobban megismerd felhasználóid igényét és problémáit
  • Chat funkcióFacebook chat, TidioChat vagy számos más hasonló eszköz segítségével élőben társaloghatsz webhelyed látogatóival. Ezt tesztelheted különböző oldalakon, hogy kiderítsd hol milyen problémába ütköznek felhasználóid.

A válaszokért vagy a közreműködésért cserébe mindenképp használj valami ösztönző ajánlatot (giveaways, sweepstakes). Ez lehet kuponkód, utalvány, ajándéktárgy, kedvezmény vagy részvétel egy nyereményjátékban.

Navigáció optimalizálása

Különösen új látogatok esetében játszik rendkívül fontos szerepet, ezen belül pedig azon felhasználóknál, akik keresőből érkeznek. Ha a webhelyed navigációja nem egyértelmű első látásra, nagy valószínűséggel látogatóid visszapattannak és inkább tovább folytatják a keresést a keresőben.
Az otto.hu top navigációs multi column navigáció

Az otto.hu top navigációs multi column navigáció

Néhány szempont, amit semmiképp ne hanyagolj a navigációs blokk elemek felépítése során:

  • Legyen rövid és egyértelmű – ne használj olyan megnevezést, ami nem egyértelmű és gondolkodásra készteti a felhasználóidat
  • Népszerűség szerinti sorrend – különösen top navigációban törekedj arra, hogy előbb a legnépszerűbb kategóriákat jelenítsd meg
  • ABC sorrend – bizonyos esetekben az ABC sorrendbe helyezés a legoptimálisabb, így a felhasználók könnyedén megtalálják azt, amire keresnek
  • Webhely kereső kifejezések – amennyiben azt tapasztalod, hogy a webhelyeden indított valamely kereső kifejezésre nagy az érdeklődés, de nem szerepel a navigációban és van ilyen oldalad, akkor érdemes kiegészítened a navigációt (Google Analytics elérés: VISELKEDÉS>Webhelyről indított keresés – Beállítás: Admin felület alatt: Beállítások megtekintése>Webhelyről indított keresés nyomon követése)
  • Rövid és egyértelmű USP – talán nem navigációs elem, de ez is rendkívül fontos, hogy egy rövid mondatban összefoglald miről és kinek is szól webhelyed, mi a célja

Nyitó oldal optimalizálása

Ha webáruházat üzemeltetsz, érdemes a nyitó oldalon feltüntetned a legjobban teljesítő termékeidet, így még több konverzióra (árbevételre) számíthatsz.

Nyitó oldaladra vonatkozó konverzió optimalizálási lehetőségek:
  • Előnyök hangsúlyozása – ha már kiderült melyek a te termékeidre vagy szolgáltatásaidra vonatkozó legfontosabb előnyök, – hangsúlyozd ezeket kiemelt szövegként vagy akár vizuális elemekkel (visszafizetési garancia, ingyenes házhozszállítás, stb.)
  • Termékbemutató videó – egy videó sokkal hatásosabb lehet mint egy leírás vagy kép, ezért is érdemes jó minőségű termék bemutató videót készíteni. Íme néhány erre szakosodott szolgáltató: Videokommando, PromoVideo, wideo és talán az egyik legnépszerűbb példa a BlendTec Will It Blend? YouTube videós kampánya.
  • Lokalizált célzás – ha nemzetközi piacon zajlik az értékesítés, akkor érdemes IP cím alapú célzást használnod. Tehát amennyiben más országból érkezik a látogató, az oldal felső részén jelenjen meg egy üzenet, hogy az ő országában is biztosítva van a szállítás. Ezen kívül még rendkívül fontos, az adott ország pénznemének feltüntetése.

Termékkereső funkció optimalizálása

Különösen webáruházak esetében játszhat fontos szerepet. A felhasználók sok esetben kényelmesebbnek találják, ha az azonnal elérhető kereső funkciót használhassák a kívánt termék megtalálásához, ezért érdemes jól láthatóvá tenni és aktiválni ezt a funkciót.

Használhatunk beépíthető profi kereső motorokat is, íme néhány: PrefixBox, Solr, Celebros, Doofinder, Swiftype

Ha már aktív a webhely keresőd és mérve is van Google Analyticsben, érdemes megvizsgálnod hogyan konvertálnak a kereső és nem kereső felhasználók (VISELKEDÉS>Webhelyről indított keresés>Használat).

Praktiker termék kereső funkció

Praktiker termék kereső funkció

Arról is győződj meg, hogy a kereső funkció jól kezeli az egyes és többes szám változatokat, az esetleges elírásokat. Az automatikus válasz ajánló is hasznos lehet, ha ez jól működik, a felhasználó még hamarabb rátalálhat a kívánt információra, termékre. Egy kategórián belüli keresés lehetősége is szintén hasznos lehet (lásd Amazon).

Szűrő navigáció leegyszerűsítése

Angol szakmai körökben “faceted navigation” név alatt olvashattál róla. Ha okosan van használva, nagyon hasznos lehet a felhasználóid számára, de sajnos, az esetek többségében túlbonyolítják és inkább zavarba hozza a felhasználót.

Néhány hasznos tanács, hogy “a néha kevesebb az több” alapon eloszlasd a zűrzavart a felhasználók fejében és helyette könnyíts a navigációs útvonalakon:

  • csak arra adj szűrési lehetőséget, ami logikus és segíti a felhasználót, hogy könnyebben és gyorsabban rátaláljon a kívánt termékre/oldalra
  • használj breadcrumb navigációt, így könnyebben visszafele való navigálás
  • figyelj a paraméterezett URL változatokra, ezek lehetőleg egységes sorrendben generálódjanak
  • tartsd számon mely URL változatokat engedélyezed indexelésre és melyeket nem vagy

Termékoldal optimalizálása

Merthogy a temérdek információ mellett élményt kell nyújtanod felhasználóidnak.

De mitől lesz élménygazdagabb a böngészés?

Néhány szempont, amivel növelheted a felhasználói élményt termékoldalaidon:

  • A képek minőségén túl – semmiképp nem stock fotókra kell itt gondolnod, ehelyett minél élethűbb képekre, például egy adott termékről készített kép használat közben (ruha, édesség, ital, üdítő, elektronikai eszköz, kerékpár stb.). Táplálék kiegészítő kapszulák, kozmetikumok esetében ne csak a külső dobozról készíts képet, legyen kép a kibontott termékről, hogy láthassa a felhasználó már vásárlás előtt mit tartalmaz a csomagolás. Ha bonyolultabb felépítésű a terméked, akkor javasolt több szögből lefotóznod. Talán érdemes beruháznod egy Foldio Mini Studio berendezésbe.
  • Termékleírás okosan – A technikai specifikáció mellett használj egy rövid és egy részletes leírást, majd ezt egészítsd ki a vásárlók személyes véleményével így az UGC-nek (User Generated Content) köszönhetően egyedi termékleírásod is lehet a többi versenytársaddal szemben. Bonyolultabb termékek, különösen szolgáltatások esetében érdemes használni egy GYIK leíró részt, amiben látogatóid a legfontosabb kérdésekre azonnali választ kaphatnak.
  • Termékbemutató videó – tudom, hogy ez időigényes, de kezdd azzal, hogy a top 3-5 termékedről videót készítesz. Ha bevált, 1-2 éven belül több száz termékedről is készíthetsz hasonló videót.
  • Kalkulátor, konverter és mérettáblázatok – a különböző mértékegység változatok megértéséhez legyen elérhető vagy egy kalkulátor vagy egy táblázat (jó példa a ruhák ahol a kínai, európai és amerikai mértékegységek különböznek)
  • Okos raktárkészlet funkció – ha raktárkészletről elfogyott a termék és azonosítani tudjuk azokat a felhasználókat, akik az adott termék iránt érdeklődtek, azonnal értesíthetjük őket készletfeltöltést követően egy automatikus emailben vagy akár SMS-ben.

Fizetési/vásárlási folyamat optimalizálása

Ez az a pillanat, amikor a látogató előveszi pénztárcáját és hajlandó végigmenni a vásárlási folyamaton. Ugyanakkor szintén ez az a szakasz, amikor a felhasználók egy része valamilyen oknál fogva meggondolja magát és a vásárlási folyamat valamelyik szakaszán leáll.

Lássuk, melyek a kosárelhagyás leggyakoribb okai és mit tehetsz ellene?

  • Biztonság – a felhasználók nagyon érzékenyek tudnak lenni, amikor már személyes, de különösen bankkártyás adatok megadására kerül sor. Ha a személyes adataik biztonságát veszélyeztető apró kis jelét tapasztalják oldaladon, máris elvesztetted bizalmukat, amit későbbiekben csak nagyon nehezen tudsz visszaszerezni.
  • Átláthatóság – legyen minden pontosan és világosan részletezve, a termék teljes ára, szállítással kapcsolatos információk, pénzvisszafizetés feltételei, átvevő pontok – ha bonyolultabb termékről van szó, javasolt egy GYIK blokk elem ahol a felhasználó a leggyakoribb kérdésekre választ kaphat
  • Kosár tartalmának megtartása – sok esetben a felhasználó kosárba helyezi a kívánt terméke(ke)t majd elhagyja az oldalt. Az oldalelhagyásnak több oka is lehet, de annak érdekében, hogy visszatéréskor a felhasználó nagyobb valószínűséggel lebonyolítja a vásárlást, a rendszernek emlékeznie kell a már kosárba elhelyezett termékekre és mindezt vizuálisan jól láthatóvá is kell tenni. Amennyiben több nap vagy hét telik el anélkül, hogy a látogató visszatérne, erre külön remarketing kampányt lehet felépíteni, ez emlékezteti majd a felhasználót a kosárba hagyott termékekre.
  • A megrendelő lap gördülékeny kitöltése – egyik legfontosabb szempont, hogy a megrendelő lap emlékezzen a már kitöltött mezőkre, ne kelljen újra meg újra kitölteni. A szállítási vagy számlázási cím megadásához legyen egy checkbox opció, abban az esetben, ha egyezik a felhasználó/cég címével, így ez a része automatikusan kitöltődik. Használj minél kevesebb szabadszavas mezőt, a többire pedig találj valamilyen automatizált kitöltési lehetőséget (helység, irányítószám, utca név, születési dátum), ezzel egységesebb lesz saját adatbázisod. Hiba esetén maradjanak meg a már kitöltött információk. Legyenek egy ‘*’ jellel bejelölve azok a mezők, amelyek kitöltése kötelező. Használj placeholdert, hogy konkrét példával illusztráld hogyan kell egy mezőt helyesen kitölteni.
  • Social login – különösen Facebook connect vagy login funkció segítségével felgyorsíthatod a regisztrációs folyamatot
  • Validációs hibaüzenetek – mindig közvetlen a hibásan kitöltött mező fölött vagy alatt jelenjen meg, így sokkal egyértelműbb hol a hiba és mit kell javítanod. Az is segít, ha minden mező után, ha helyesen lett kitöltve, megjelenik egy zöld pipa.
  • Ne erőltesd a regisztrációt! – Arra számíts, hogy a potenciális vásárlók akár 30%-a nem hajlandó regisztrálni, de szívesen vásárolna. Oldd meg, hogy a tranzakció lebonyolításához ne legyen szükség regisztrációra (vásárlás vendégként)!
  • Jelszó megadása egyszerűen – a felhasználók jelentős része, ha túl bonyolultnak találja a jelszó megadását, sok esetben inkább abba hagyja a regisztrációt és ezzel a vásárlást is. Inkább hagyd szabadon, max annyit írj, hogy minimum 6-8 karakteres legyen.
  • Navigációs elemek szűkítése vagy elrejtése – Ha már elérted azt, hogy a látogató kosárba helyezte a terméket és elkezdte a vásárlási folyamatot, ezeken az oldalakon lehetőleg rejtsd el a fő navigációs elemeket vagy csak azt hagyd meg, ami semmiképp nem maradhat ki (pl: vissza gomb). Egy sokkal letisztultabb kosár oldallal nagyobb valószínűséggel konvertálódnak a felhasználóid. Ne adj lehetőséget, hogy a vásárlás lezárása helyett más irányba navigáljanak. Az oldal fő navigációs elemei helyett inkább a vásárlási folyamat navigációs elemeit használd (… Személyes adatok > Szállítás > Fizetés). Arra is meg kell adnod a lehetőséget, hogy a felhasználó bármikor visszaléphessen az előző ablakra.
  • Hírlevélfeliratkozás mint opció – A fizetési oldalon (a megrendelőlap alján) legyen opcionális a hírlevélfeliratkozás (néhány előnnyel, amivel ösztönözheted, hogy érdemes feliratkoznia), de semmiképp ne hagyd alapértelmezettként kitöltve.
  • Garanciák feltüntetése – Szintén a tranzakciós folyamat utolsó oldalán érdemes ismételten feltüntetni a cég által eladott termékre vállalt garanciákat (pénzvisszafizetés, hibás termék cseréje, stb. )

További érintési területek optimalizálása

  • Meta címkék – talán a keresőoptimalizálással az egyik legszorosabban kötődő konverzió optimalizálási lehetőség – itt elsősorban a Google kereső találati oldalain listázott oldalcímek (Page Title) és meta leírások (Meta Description) optimalizálásáról van szó, amely célja az átkattintási arány (CTR) növelése
  • Open Graph szabványos címkék – weboldalidon elérhető információk megfelelő megjelenítése a különböző közösségi platformokon (ogp.org)
  • Automatikus email értesítők – ezekről sokszor megfeledkezünk pedig nem ártana időközönként újból átnézni, frissíteni hiszen sokszor ezek az első üzenetek, amelyekkel az új felhasználóid találkoznak, de számos más automatikus üzeneted lehet, amiről régen megfeledkeztél (pl: regisztrációt visszaigazoló email, jelszóemlékeztető email, tranzakciós folyamat során kimenő emailek, drip kampányban beállított automatikus emailek stb.)
  • Köszöntő oldalak – Számos ilyen oldalad lehet, amelyet az évek során valamikor konfiguráltál. Ilyen lehet például az automatikusan átirányított regisztrációs köszöntő oldal, amely tartalma lehet elavult vagy egyszerűen irreleváns. Megvizsgálhatod, hogy mivel egészítheted még ki ezeket az oldalakat, például a vásárlást visszaigazoló oldalon megkérheted a felhasználót, hogy tekintsen rá a Facebook oldaladra, írjon véleményt vagy iratkozzon fel hírleveleidre.
  • 404 (nem elérhető) oldal – (megszűnt vagy át nem irányított oldalak) ehhez használj testreszabott oldalt, olyan információval, amely majd segíti a felhasználót, hogy könnyebben eligazodjon és lehetőleg ne hagyja el az oldalt – arra azért ügyelj, hogy az oldal HTTP státusz kódja maradjon 404

A pszichés és érzelmi tényezők szerepe a konverziókra

A biztonság érzetet keltő elemek fontossága

Különösen a tranzakciós folyamat során játszhat fontos szerepet, de érdemes ezeket az elemeket minden oldal láblécébe feltüntetned. Az alábbi lehetőségek közül vizsgáld meg melyikre vagy jogosult illetve mik a feltételek, hogy saját oldaladon is használhasd.

Minőség és megbizhatósági elemek: dimsz.hu, veddaneten.hu, orszagboltja.hu, szek.org, superbrands.hu, arukereso.hu, comodo.com, marketing.hu, azevhonlapja.hu, mae.hu, evker.hu
Lehetőleg használj több fizetési módot

A bankkártyás tranzakciók elterjedésének ellenére nem számíthatsz arra, hogy mindenkinek ez az opció megfelel, különösen új felhasználók esetében nem, ezért, ha van mód rá, ajánld fel az összes fizetési lehetőséget: bankkártyás, online, PayPal, átutalás, utánvét – hosszú távon, a saját belső folyamataid gyorsítása érdekében próbáld lassan a számodra is leghatékonyabb fizetési módszerre terelni a felhasználóidat (például azok, akik már egyszer fizettek bankkártyával, nekik már csak ezt az opciót tüntesd fel)

Közösségi bizonyíték

Ha már több ezer követőd van a különböző közösségi médiumokon, érdemes ezeket kihangsúlyoznod és feltüntetned oldalaidon. Ha már a kezdetektől azt látja egy új látogató, hogy népszerű az oldalad, nagyobb valószínűséggel magasabb érdeklődéssel böngész tovább webhelyed oldalain.

Jelentéktelennek tűnő oldalak fontossága

Számos webhelyen tapasztalhatjuk, hogy az egyébként rendkívül fontos oldalakat mint például a Magunkról vagy Kapcsolat, nem igazán tartják számon és nem fordítanak rá kellő odafigyelést.

Talán meglepő, de ezen oldalakat meglehetősen gyakran látogatják, ellenőrzik, különösen az új látogatók. A Magunkról oldal sokat dobhat az imázsunkon. Itt fontos szerepet játszhat a “story-telling” mely célja, hogy úgy adja át a felhasználónak a cég történetét, hogy az pozitívan hasson rá, akár rokonszenvet érezzen és szorosabbá tegye a bizalmi kapcsolatot és erősítse a bizalmat.

Néhány hasznos tanács a Magunkról oldalad felépítéséhez:
  • írd le a cég történetét az első lépésektől, ez különösen akkor lesz hatásos, ha kiderül milyen mélyről indult és hová volt képes feltornászni magát – légy kreatív
  • írd le milyen emberek dolgoznak a cégnél, de emeld ki azt is, hogy kik dolgoztak nálad korábban (különösen, ha népszerű személyekről van szó)
  • kérd meg kollégáidat, hogy próbáljanak mindegyikük valamivel hozzájárulni egy saját storyval, ami a céggel kapcsolatos
  • törekedj arra, hogy legyen inspiráló és élvezhető
  • használj vizuális elemeket (képek, videók)
  • légy meggyőző és hiteles

Javíts az oldalbetöltési sebességen

Használd Google PageSpeed Insight elemző programját, amely segítségével rávilágíthatsz azokra a technikai elemekre, amelyek lassítják az oldalak betöltődési sebességét. Ilyen elemek lehetnek a képek optimalizálása, böngésző gyorsítótárazása, CSS és HTML kicsinyítése, JavaScript csökkentése.

Az ellenállhatatlan TRIPWIRE ajánlat szerepe a konverziók növelésében

ELLENÁLLHATATLAN, tehát olyan ajánlat, amit 10-ből 9 biztosan elfogad. Ezzel az ajánlattal bizalmat és hitelességet nyersz felhasználóidtól, illetve könnyítesz a makró szintű konverziók elérésében.

A tripwire célja, hogy gyorsíts az új látogatód és közted lévő kapcsolat felépítését, de oktató szerepet is betölthet. Ez lehet akár az a pillanat, amikor a felhasználó valójában még nem tudja, hogy a te termékedre van szüksége. Ennek egyik legegyszerűbb módja, hogy hírlevélfeliratkozásért cserébe valami ingyenes terméket ajánlasz neki, ez lehet egy letölthető eKönyv, kupon vagy bármi ami értéket jelenthet számára, de nem a fő terméked. Ennek hatására ezen felhasználók nagyobb valószínűséggel fogják megvásárolni tőled a fő termékedet/szolgáltatásodat, ezzel folyamatosan javíthatsz a konverziós arányokon.

Még egy rendkívül fontos szempont, hogy attól a pillanattól ahogy megszerezted a látogató email címét, nem kell rá fölösleges hirdetési költségeket fordítanod, ehelyett inkább küldj egy személyreszabott emailt, ami ugye ingyen van.

Szállítás és visszaküldés optimalizálása

Talán meglepő, de sok esetben a felhasználó hajlandó akár többet is fizetni, hogy gyorsabban megkaphassa a megrendelt termékét (lásd Mall.hu vagy Amazon Prime). Ennek az opciónak a hiánya könnyen lehet a kosárelhagyás egyik oka, ezért érdemes erre külön figyelni.
Még a termék kiválasztás elején világossá kell tenned, hogy mekkora megrendelési érték fölött érvényes az ingyenes kiszállítás, arról nem beszélve, hogy folyamatosan értesítened kell a vásárlót a szállítás státuszáról (email, SMS, nyomonkövetés).

Profi eszközök a magasabb konverziós értékek eléréséhez

  • Optimizely – optimalizálás kisérletek segítségével
  • VWO – A/B tesztelő és konverzió optimalizáló platform
  • Usertesting – hogy gyorsabban kiderítsd mit is akarnak felhasználóid
  • Inspectlet – oldalon eltöltött idő, bejárt útvonal, IP cím és földrajzi hely
  • Mixpanel – ismerd meg felhasználóid viselkedését mobil és asztali gépen
  • CrazyEgg vagy HotJar – felhasználók kattintási és szkrollozási szokásainak feltérképezése hőtérképek segítségével
  • OptiMonk, OptinMonster, Sumo – oldalelhagyást megelőző eszközök
  • Rejoiner, Carstack – kosárelhagyók visszaszerzése

Adatbázis tisztítás: A visszacsábító vagy “TÖRÖLLEK” email kampány

Ennek az a lényege, hogy újra aktiválod azokat a felhasználókat akiknek kimennek a hírleveleid, de vagy egyáltalán nem nyitják meg vagy ha igen, nem igazán konvertálódnak. Lehet rémisztőnek tűnik, de hatékony lehet egy olyan kampány, amivel felhívod a figyelmét a felhasználóidnak, hogy X napon belül lekerülnek a listáról, ha nem igazolják vissza, hogy maradni szeretnének.
Cél, hogy adatbázisod minél magasabb arányban aktív felhasználói tömeg legyen, ezzel is lényegesen javíthatsz a konverziós arányaidon nem beszélve a hírleveleid magasabb minősítéséről a magasabb megnyitási arányoknak köszönhetően.

Célom, hogy segítsek oldalaid teljesítménynövekedésének megvalósításában! A cél érdekében rendszeresen feltérképezem, mit és hogyan érdemes módosítanod, erről pedig részletes dokumentációt készítek.

Fülöp Imre

T-szintű online marketinges, SEO szakértő és üzleti tanácsadó.