Mikor büntet a Google, és mit tehetsz ellene?

Mondanom sem kell, milyen rettenetes érzés arra ébredni, hogy a korábban előkelő helyezésekre listázott weboldalaid hirtelen eltűntek a keresőből, és a látogatóid meg a vásárlóid is jelentősen megcsappantak.

Már attól is kiráz a hideg, hogy leírom… Gondolom téged is. Lehet, hogy a hajad is égnek áll, és hirtelen felindulásból az lesz az első dolgod, hogy ellenőrizd webhelyed organikus forgalmi statisztikáját.

Azért nagyon remélem, hogy a fentiek nem estek meg veled, de valljuk be, azért jó néhányan éltek már át hasonlót.

Félre ne érts, nem az a célom, hogy a frászt hozzam rád! Inkább segíteni szeretnék azzal, hogy elmondom, mit tehetsz annak érdekében, hogy ne kerülhess ilyen helyzetbe! Ha pedig már átéltél hasonlót, akkor segítek megérteni, hogy mi miatt kerülhettél ilyen helyzetbe, milyen előintézkedéseket tehetsz ez ellen a későbbiekben, és most hogyan tudsz javítani a helyzeteden.

Vágjunk tehát bele, lássuk, melyek azok a főbb okok, amik miatt egy webhely helyezései hirtelen zuhanni kezdenek, netán teljesen el is tűnnek a Google indexéből, továbbá milyen intézkedések szükségesek a korábbi helyezések visszaszerzéséhez!

#1 – Algoritmusfrissítések

Feltételezem, nem most hallasz először erről a fogalomról, így most csak egy nagyon rövid bevezetőben beszélnék a keresők algoritmusairól.

A Google kereső több algoritmust is használ, mégpedig a minél pontosabb rangsorolások- és a spam tartalmak szűrése stb. miatt. Ezek az algoritmusok folyamatosan frissülnek, de új algoritmusok is bevetésre kerülnek.

A különféle algoritmusokat három nagy csoportba sorolhatjuk:

  1. Már meglévő algoritmusok nagyszabású frissítése.
  2. Új algoritmusok bevezetése.
  3. Folyamatosan frissülő algoritmusok.

Felsorolok néhány népszerű Google algoritmust, valamint ezek funkcióit és szerepét:

  • Mobilegeddon – (2015. ápr.) – előtérbe helyezi a mobilbarát oldalak rangsorolását a mobil eszközökön.
  • RankBrain – (2015. okt.) – ennek az algoritmusnak a lényege, hogy kontextusként értelmezi a keresés célját (tehát nem kulcsszóalapon).
  • Hummingbird – (2013. aug.) – nagyszabású algoritmusfrissítés.
  • Page Layout – 2012-ben debütáló algoritmus, amelynek célja a túl nagy számban szereplő hirdetések feltérképezése az oldal felső, olvasható tartományában (hajtás fölött), majd annak büntetése (mivel a felhasználók a keresett tartalomra kíváncsiak, nem a hirdetésekre).
  • Exact Match Domain – szintén 2012-ben debütáló algoritmus, amelynek célja egy adott kulcsszóval vagy kifejezéssel megegyező domainek manipulatív célú használata (pl: olcso-laptop.hu) – Magyarországon meglehetősen gyakori módszer volt.
  • Knowledge Graph – 2012, az első nagyobb lépések a szemantikai keresés irányába, különösen neves személyek, helyek vagy objektumok esetében láthatjuk (lásd alábbi példa).

Spiró György Google knowledge graph példa

Spiró György Google knowledge graph példa

  • Pingvin – (2012. ápr.) – manipulatív linkekkel elkövetett csalások feltérképezésére fejlesztett algoritmus.
  • Panda – (2011. febr.) – hasznavehetetlen tartalmak feltérképezésére szolgáló algoritmus.
  • Caffein algoritmus – (2009-2010) – nagyszabású algoritmusfrissítés, amelynek célja a feltérképezés és listázás sebességének a növelése, így a felhasználók gyorsabban találhatnak egyre frissebb tartalmakat.

Google algoritmus frissítések Analytics forgalmi statisztika

Google algoritmus frissítések Analytics forgalmi statisztika

Az algoritmusfrissítések pontos dátuma és ideje nem publikus, de már számos lehetőség van ezek követésére, elsősorban külföldi oldalakon. Ilyen például a MozCast, amelyen napi szinten követhetőek a Google kereső találati oldalain észlelhető változások.

Ám könnyen meglehet, hogy egy adott algoritmusfrissítés csupán egy szűk körű tematikus oldalcsoportra fokuszál, így kevés annak az esélye, hogy tudomást szerezz róla. Ilyen esetekben csak a folyamatos követés (kulcsszavanként) segítségével szerezhetsz tudomást a hirtelen változásokról.

Az algoritmusok által sújtott büntetések feloldásához szükséges lépések nem éppen egyszerűek, még akkor sem, ha részletes leírást találsz az adott algoritmusról. Néha nélkülözhetetlen azon versenytársak részletes elemzése is, akiket az adott algoritmus nem érintett, és előkelő helyezéseik továbbra is megmaradtak. Csak az elemzés során derülhet fény azokra a szempontokra, amelyek magasabb minősítéshez vezették a te webhelyeddel szemben.

#2 – A manuális büntetés vagy kézi műveletek

Manuális, azaz ember által végrehajtott büntetés (Google webspam csapat valamely tagja által), olyan esetekben, amikor a webhelyed egyértelműen megszegte a Google valamelyik minőségi irányelvét. A megtévesztő vagy manipulatív esetek leggyakoribb formái az automatikusan (script vagy robot által) generált tartalmak, a lopott tartalmak (más webhelyekről), a rejtett szövegrészletek (pl. a font színe megegyezik a háttérszínnel), a kulcsszóhalmózás (amikor egy szövegben értelmetlenül többször ismétlődik egy adott kulcsszó vagy kifejezés), a bővített kivonatokkal való visszaélés, és még sorolhatnám.

Ha szeretnél többet megtudni a Google minőségi irányelveiről, olvasd végig az előbbiekben belinkelt oldal tartalmát, illetve ezen a linken részletesebb betekintést is kaphatsz a Google manuális vagy kézi műveleteiről.

Ha webhelyed fejlesztése során új taktikát vagy módosítást szeretnél bevezetni, a manuális büntetések elkerülése végett mindig érdemes szakemberhez fordulnod!

Az alábbiakban fölvázolok néhány arra utaló jelt, hogy webhelyed nagy valószínűséggel manuális büntetés áldozata lett:

Hirtelen zuhanás (legalább 10 pozíció elvesztés) számos kulcsszókifejezésre

Ezt relatív könnyen kiderítheted, nem kell hozzá más, csak belépned a Google Search Console fiókodba, és a Keresési forgalom >> Kézi műveletek navigációs fül alatt meg is találod.

Search Console - Kézi műveletek

Search Console – Kézi műveletek

Azért remélem, nem ér kellemetlen meglepetés az ellenőrzés során! Ám ha mégis a fentebbi példához hasonló üzenetet találsz, akkor már könnyedén felismerheted, hogy webhelyedet manuális büntetéssel sújtotta a Google keresője. Az üzenetben ekkor kapsz valamennyi javaslatot arra vonatkozóan, hogy a kézi művelet miért került végrehajtásra, majd a további információ linkre kattintva juthatsz további útbaigazításhoz a büntetés felszámolásához szükséges lépésekről.

A büntetéseknek számos formája létezik, így az értesítőben feltüntetett manuális büntetésen túl is lehetnek olyan tényezők, amelyek negatívan befolyásolták webhelyed helyezéseit.

Az alábbiakban összeszedtem számodra a leggyakoribb büntetési formákat és az ezekre vonatkozó javaslatokat.

On-page irányelvi szempontok megszegése

  • Amennyiben webhelyedet feltörték
    1. Vedd fel a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóddal – az esetek többségében a tárhelyszolgáltató elhárítja a fertőzést!
    2. Helyezd karanténba a webhelyed! – 503 HTTP állapotkódot adjon, ellenőrizd a regisztrált felhasználóneveket, nincs e véletlenül ismeretlen vagy furcsa elnevezésű felhasználód (ha ilyet találsz, töröld); majd ezt követően aktiváld minden egyes felhasználód számára a jelszómodósítás funkciót!
    3. A Google Search Console-ban olvasd át figyelmesen a kézi művelet üzenetet, valamint az átvezető linken elérhető további információt!
    4. A fertőzés vagy feltörés felmérése (részletek: spam, malware – angol).
    5. Webhelyed sebezhetőségének a feltárása (rendszergazda/webmester feladata).
    6. Webhelyed megtisztítása és biztonságossá tétele.
    7. A felülvizsgálati kérés beküldése (Google Search Console).
  • A felhasználó által generált spam tartalmak – általában nem moderált bloghozzászólások vagy fórumok esetében meglehetősen gyakran vagy könnyen fordul elő. A spam tartalmak kikerülésére számos lehetőség van, én többek közt alapból a Disqus rendszerét használom a bloghozzászólás bővítményként, de WordPress felhasználóknak ott van még az Akismet bővítmény, illetve a Google reCaptcha spamszűrője is.
  • A hasznavehetetlen tartalmak – általában más forrásokból kimásolt vagy generált tartalmak, amik nem adnak semmiféle plusz értéket az adott témához. Céljuk leginkább a keresők megtévesztése, ami sérti az azok által megszabott irányelveket. A Copyscape eszközzel könnyedén kiderítheted, hogy valamely oldalad tartalma másolt tartalom e, ami különösen akkor hasznos, ha külsős szövegíróval vagy tartalomgyártó ügynökséggel dolgozol. Ennek az eszköznek a fizetős változatával egyébként azt is beállíthatod, hogy értesülj róla, ha a saját tartalmadat más webhelyen is használják.
  • Az álcázott (cloaking) vagy félrevezető átirányítások – már nagyon régi trükk, amit a Google keresője kíméletlenül büntet is. Ekkor teljesen más tartalmat szeretnének mutatni a felhasználónak és a keresőknek, amit úgy érnek el, hogy a keresőrobot oldalukhoz érkezésekor ezt automatikusan átirányítják egy másik oldalra, így nem a felhasználók által látott tartalom kerül indexelésre, hanem a másik, amire a kereső robotját átirányították. Ez egy félrevezető, tiltott módszer, aminek az alkalmazását senkinek nem javaslom! A webhelyeden alkalmazott átirányításokat javasolt rendszeresen ellenőrizni! Fontos, hogy mindegyik helyénvaló legyen, és ne legyenek félrevezető átirányítások, amelyek zavarba hozhatják webhelyed látogatóit!
  • A webhelyed oldalaira mutató természetellenes linkek – ezek az az úgynevezett linkekkel elkövetett csalások. Ilyenkor a webhelyre mutató linkek számát manipulatív módszerekkel szeretnék megnövelni, mint például fizetett linkekkel, beágyazott widgetekkel, modulokkal, a webhelyek láblécében elhelyezett linkekkel, fórumhozzászólásokban elhelyezett linkekkel, és még sorolhatnám. Ha a kézi műveletekben ehhez hasonló üzenetet kaptál, szükséged lesz egy alapos linktisztításra! Ezt csak és kizárólag abban az esetben végezd el te magad, ha valóban jártas vagy ezen a téren, valamint rendelkezel a szükséges eszközökkel is!

Off-page irányelvi szempontok megszegése

Ebbe a kategóriába tulajdonképpen az oldaltulajdonos által, manipulatív céllal befolyásolható külső tényezők tartoznak. Ilyen például a webhelyre mutató természetellenes linkek és horgonyszövegek alkalmazása. Ez lehet akár egy tudatos módszer az előkelő helyezések megszerzése érdekében, de akár egy rosszakaró harmadik személy (versenytárs) által végrehajtott spamszerű linkelhelyezés is.

A webhelyedre ártalmas off-page jellegű eljárások pontos feltérképezése meglehetősen bonyolult folyamat, főként az ártalmas és hasznos linkek megállapítása. Amennyiben ebben nem vagy jártas, könnyen előfordulhat, hogy egy olyan linket szüntetsz meg, ami egyébként pozitív hatással van webhelyedre.

Éppen ezért óva intlek attól, hogy tapasztalatlan kezekre bízd ezt a feladatot!

Az off-page irányelvek megszegése ellen a legbiztonságosabb megoldás a folyamatos utánkövetés vagy monitorozás, amivel mindig időben értesülhetsz az esetleges káros hatású jelenségekről.

#3 – Arculatváltás, domain migrálás, egyéb nagyszabású módosítások

Talán már a te webhelyed is átesett nagyszabású átalakításon, legyen az design, szerkezeti felépítés, brandváltás és az ezzel járó domainváltás, vagy HTTP protokollról HTTPS protokollra való áttérés.

Ezek mind-mind olyan esetek, amelyek gyakran befolyásolják negatívan a webhely eddig elért helyezéseit, ezzel együtt organikus forgalmát is. Az esetek többségében nem büntetésről van szó, inkább a nem szakszerűen vagy hiányosan elvégzett műveletek hatásairól, mint akár a hibásan alkalmazott átirányítások, a hibás hivatkozások, a hibás vagy hiányos Google Search Console beállítások, vagy épp a korábbitól merőben eltérő tartalmi váltások.

Organikus forgalom csökkenés - Analytics

Organikus forgalom csökkenés – Analytics

Javaslom, hogy mindig alaposan tervezd meg az ehhez hasonló változtatásokat! Továbbá tartsd szem előtt azt is, hogy egy oldal által elért előkelő helyezést pillanatok alatt elveszíthetsz egy szerkezeti vagy egy teljes webhely re-design során!

#4 – Versenytársaid felülemelkedése

Bármennyire is rémisztően hangzik, ha webhelyed helyezése zuhanni kezd, az nem feltétlenül büntetés eredménye, könnyen elképzelhető, hogy ehelyett valamelyik versenytársad megelőzött.

Hogy meggyőződhess róla, valóban ez az opció áll e a háttérben, meg kell vizsgálnod, hogy csak a te oldalad helyezése zuhant e az adott kulcsszókifejezésre, és ha igen, akkor a rangsorolási tényezők összesített értékelése során a Google keresője a korábbinál előkelőbb helyezésre listázta e valamelyik versenytársad oldalát a tiéddel szemben.

Milyen szempontokat érdemes ilyenkor megvizsgálnod?

  • SEO mutatók (Page Authority, Domain Authority, InLink Rank, mozTrust, mozRank stb.),
  • webhelyedre mutató linkek mennyisége és minősége,
  • on-page tényezők (tartalom, meta címkék, szerkezeti felépítés, betöltődési sebesség,
  • közösségimédia-aktivitás – megosztások, lájkok, twittek, pinek stb.

Ha azt látod, hogy valamelyik versenytársad folyamatosan előkelőbb helyezésekre kerül, ráadásul egyre több kulcsszókifejezésre, akkor érdemes közelebbről megvizsgálnod, milyen stratégiákat alkalmaz!

Erről eszembe jut Pablo Picasso egyik népszerű idézete, nevezetesen:

“A jó művész másol, a nagy pedig lop”

Mivel az idézet lényegét sokan valószínűleg nem teljesen helyesen vagy nem feltétlenül helyesen értelmezik, és mivel azt sem tudhatom, hogy te magad hogyan értelmezed azt, ezért íme, röviden leírom, mi is lenne az üzenete:

Ha csupán másolsz, előbb-utóbb egyértelművé válik, hogy az nem több egy másolatnál, még akkor is, ha tökéletes.

A “lopást” önmagában nem kell feltétlenül negatívan értelmezni. Ennek a lényege, hogy az ötletet lopod, magát a megoldást, a know-how-ot, majd saját kézbe veszed és legyártod annak egy fejlesztett, jobb és saját változatát.

Tételezzük fel, hogy esetedben a versenytársad oldalának tartalma jóval részletesebb, ezzel párhuzamosan pedig könnyebben is értelmezhető és követhető az olvasó számára. Ekkor neked csak annyi a dolgod, hogy ennél még jobbat készíts.

#5 – Elvesztett vagy megszűnt hivatkozások

Azt már te is megtanultad, hogy a manipulatív vagy fizetett linkek előbb vagy utóbb, de negatívan befolyásolják webhelyed helyezéseit a Google találati oldalain, ám sajnos így van ez akkor is, ha a webhelyedre mutató jó minőségű linkek megszűnnek.

Érdemes tehát a linkek követését mihamarabb elkezdened, így értesülhetsz róla, ha valamely link netalán megszűnne.

Az is rendkívül fontos, hogy a linkek száma folyamatosan növekedjen, ugyanis a csökkenés egyértelmű jele annak, hogy a webhelyedre mutató linkek megszűnnek.

Ilyen esetekben érdemes mihamarabb megkeresni a korábbi hivatkozási oldalt, felvenni a kapcsolatot a webhely tulajdonosával, és megkérni őt, hogy a korábban elhelyezett linket, amennyiben lehetséges, úgy ismét aktiválja!

Szintén fontos szempont, hogy a lehető leggyorsabban visszaszerezd az elvesztett linket, ezért is lényeges a visszamutató linkek változásainak folyamatos követése.

#6 – Felhasználói viselkedési mutatók változása

Szakmai körökben a mai napig vitatott téma a felhasználói mutatók és a rangsorolások közötti lehetséges összefüggés. Az azonban tény, hogy a Searchmetrics által legutóbb végzett kutatás alapján a felhasználói interakcióknak igenis van hatásuk a rangsorolásokra. Ilyen mutató a Google találati oldaláról mért átkattintási arány (CTR), az oldalon eltöltött idő, vagy a lepattanási arány (bounce rate) is.

Ilyen jellegű ellenőrzést te magad is elvégezhetsz a Google Search Console fiókodban!

Keresési forgalom > Keresési statisztikák alatt jelöld ki a CTR és Elhelyezkedés opciókat, majd a Dátumok alatt Összehasonlítás (utóbbi 28 nap).

Ekkor az alábbi illusztrációhoz hasonló statisztikát fogsz látni, itt egy példát is kiemeltem, mégpedig egy olyan kulcsszókifejezést, aminek korábban 36.36% volt az átkattintási aránya és 5,0 az átlaghelyezése, majd 11,11%-ra csökkent az átkattintási arány, az átlaghelyezés pedig 8,6-ra nőtt.

Átkattintási arány rangsorolás változások

Átkattintási arány rangsorolás változások

#7 – Negatív SEO

Sajnos ilyennel is találkozhatsz. Többnyire hackertámadás, de sok esetben valamelyik versenytársad által kezdeményezett vagy megbízott SEO támadás, ami a te webhelyedet célozza.

Lássuk, milyen típusú támadások lehetségesek, amik negatívan érinthetik webhelyed helyezéseit a népszerű keresőkben:

  • Természetellenes linkek számának a növelése – ilyenkor relatív rövid idő alatt, vagy akár hirtelen, túl nagyszámú link mutat a webhelyedre. Ennek következménye, hogy a Google algoritmusa (Pingvin) büntetéssel sújtja webhelyed oldalát, vagy akár a teljes domaint.
  • Másolt tartalom – olyan esetben veszélyes a te webhelyedre nézve, ha egy frissen posztolt tartalmadat egy olyan oldalon teszik közzé, amelyet hamarabb bejár a Google keresőrobotja, így hamarabb is kerül indexelésre. A későbbiekben, amikor a te weboldaladat is bejárja a Google keresőrobotja, akkor azt érzékeli, hogy ez a tartalom már létezik a Google indexében, és másolt, azaz duplikált tartalomnak fogja minősíteni.

A természetellenes linkek ellen egyebet sem tehetsz, mint hogy folyamatosan figyeled a visszamutató hivatkozások változásait, és amint gyanús tevékenységet észlelsz, nekiállsz a linktisztításnak.

A másolt vagy lopott tartalmak ellen két megoldásom is van számodra:

  • Megelőző intézkedések – használd a Copysentry vagy Quetext eszköz valamelyikét, így e-mailben azonnal értesülhetsz róla, ha valamelyik tartalmadat valaki engedélyed nélkül átveszi.
  • A szerzői jog megsértésének bejelentése – ezt itt teheted meg.

Konklúziók

Remélem, hasznos volt számodra a fenti összefoglaló!

Amennyiben bármi hozzáfűznivalód lenne, vagy saját tapasztalod, amit megosztanál velem is egy hozzászólásban, azért nagyon hálás lennék!

Ha szeretnél mihamarabb értesülni friss blogbejegyzéseimről, esettanulmányaimról, hasznos tanácsokról, irány és iratkozz fel hírlevelemre!

Fülöp Imre (Phil Amery)

T-szintű online marketinges, SEO szakértő és üzleti tanácsadó

A SEOaudit.hu alapítója és vezetője. Tevékenységem nagy részét digitális marketing és vállalatfejlesztési tanácsadóként látom el. Szakmai pályafutásomat hagyományos marketing területen kezdtem, majd érdeklődésem az online marketing és üzletfejlesztési stratégiákra irányult, ahol kiemelkedő tapasztalatra tettem szert. Online marketing pályafutásomat 2005-ben amerikai és angol piacon kezdtem, majd ezt követően az iProspect Hungary ügynökség keretein belül a SEO üzletág vezetőjeként folytattam. Manapság már a T-szintű modellben való gondolkodás az, ami leginkább jellemző tevékenységemre.