WordPress címkék és kategóriák hatékony használata

Ugyan nem vagyok egy WordPress rajongó, de ismerjük be, a WorPress az egyik legnépszerűbb és bárki által szabadon és ingyenesen használható tartalomkezelő (CMS) és blogmotor rendszer.

A blogmotorok egyik leghasznosabb tulajdonságai közé tartoznak a címkék és kategóriák használata. Igen ám, de sajnos az esetek többségében ezek a tulajdonságok ad-hoc módon kerülnek használatra.

A probléma

  • ugyan az a blog kategória már létezik normál kategória oldalként
  • ugyan az a blog kategória oldal fel lett véve címkeként is
  • ugyan az a téma elérhető szolgáltatás kategória oldalon, blog kategória oldalon és címkeként is

Esettanulmány

A könnyebb átláthatóság kedvéért, gondoltam egy példával próbálom illusztrálni a fentebbiekben felmerülő problémákat, illetve ezen problémák kiküszöbölésére vonatkozó javaslataimat.

Feltételezzük, hogy van egy ételfutár szolgáltató cégünk, legyen ennek a webhelye www.pelda.hu. A webhely alatt kategóriák és alkategóriák alatt érhetők el a különböző menü ajánlatok. Vegyük például a Fözelékek (http://www.pelda.hu/fozelekek/) fö kategória alatt elérhető Kelkáposzta főzelék (http://www.pelda.hu/fozelekek/kelkaposzta-fozelek) oldalt. Ugyanakkor a webhelyre napi rendszerességgel kerülnek fel új blogbejegyzések, nem véletlenül a cég által kínált menükkel kapcsolatosan. A rendszeres blogbejegyzés az inbound marketing egyik leghatékonyabb hajtó motorja, ennek segítségével növelhetjük weboldalunk látogatottságát és a már meglévő felhasználók affinitását.

De maradjunk a példánknál. Egyértelműen a kelkáposzta főzelék aloldalunkat a ‘kelkáposzta főzelék’ kulcsszóra szeretnénk optimalizálni, azonban bonyolódik a helyzet abban az esetben, ha rendszeres blogbejegyzéseket írunk a kelkáposzta főzelék témával kapcsolatosan. Tehát a helyzet ebben az esetben a következő:

  1. URL1: http://www.pelda.hu/fozelekek/kelkaposzta-fozelek
  2. URL2: blog.pelda.hu/kategoria/kelkaposzta-fozelek
  3. URL3: blog.pelda.hu/cimke/kelkaposzta-fozelek
  4. URL4: blog.pelda.hu/cimke/kelkaposzta
  5. URL5: blog.pelda.hu/cimke/fozelek

Ami leginkább fejfájást tud okozni, az az 1), 2) és 3) URLek hiszen ugyan arra a kifejezésre egymással versengenének Google keresőjében. Duplikációról van szó, de nem tartalmi, inkább tematikai szemszögből nézve, tehát a ‘canonical tag’ alkalmazása szóba sem jöhet.

A következő két URL címekkel (4, 5), ami akár több is lehet, az a probléma, hogy nagy valószínűséggel fölösleges oldalakkal terheljük a Google keresőt. Megfontolandó, hogy az általunk használt címkézett URLet van értelme indexeltetni Google keresőjében vagy sem. Ismétlem, általános, azaz egy max két szavas címke oldalakról beszélünk. Visszatérve a lényegre, mi értelme lenne vagy inkább mekkora esélyünk lenne az általános kulcsszavakra előkelő helyezést elérni Google találati oldalain? A fentebb felvázolt példák pont ilyenek (kelkáposzta, főzelék).

Tanulság és javaslatok

Célunk, a duplikációk elkerülése illetve a fölösleges oldalak indexelésének meggátolása. Lentebbiekben megpróbáltam összeszedni a legfontosabb alapelveket, szabályokat, amelyek betartása nélkülözhetetlen weboldalunk teljesítményének növelése érdekében.

  • a címkék (címkefelhő) használata első sorban a felhasználóknak szól nem keresőknek, tehát UX szempontból egy fontos tulajdonság (javasolt mérni és amennyiben felhasználóink nem használják, megfontolandó hogy egyáltalán érdemes használnunk) – ebből kifojólag én a 'noindex', 'follow' tagelést javaslom a címkézett oldalakra
  • csak olyan címkét használjunk, amely valóban releváns az adott tartalomra
  • ne használjunk egy és ugyan azt a címke és blog kategória elnevezést
  • egy blogbejegyzést maximum két kategóriába soroljunk
  • döntsük el, számunkra mi a fontos, mit szeretnénk előkelőbb helyezésre juttatni Google keresőjében, a szolgáltatás kategória (/szolgaltatas/kategoria01/) oldalunkat vagy blog kategória (/blog/kategoria01/) oldalunkat?
  • amennyiben szolgáltatás kategória oldalunkat szeretnénk előkelőbb helyezésre optimalizálni, de ugyan ez a kategória blog gyűjtő oldalként is szerepel, egyszerűen a belső linkelések segítségével határozhatjuk meg melyik oldalt szeretnénk előkelőbb helyezésre juttatni Google keresőjében (lehet használni 'nofollow' attributumot, lényeg, hogy a kitűzött kategória oldalunkra célozzuk a belső linkeléseinket (lehetőleg egy irányú legyen), ha oda-vissza, akkor egyik 'nofollow' – ha ez sem működik, nem marad hátra mint a 'noindex', 'follow' csakhogy egyéni kategóriánként kellene mivel számos olyan blog kategória oldalunk lehet, amely szolgáltatásként ugyan nem szerepel, de előkelő helyezést szeretnénk elérni Google keresőjében (elnézést, ez kissé hosszúra sikeredett)

És a végére néhány hasznos plugin WordPress CMS rendszerre

Fülöp Imre (Phil Amery)

T-szintű online marketinges, SEO szakértő és üzleti tanácsadó

A SEOaudit.hu alapítója és vezetője. Tevékenységem nagy részét digitális marketing és vállalatfejlesztési tanácsadóként látom el. Szakmai pályafutásomat hagyományos marketing területen kezdtem, majd érdeklődésem az online marketing és üzletfejlesztési stratégiákra irányult, ahol kiemelkedő tapasztalatra tettem szert. Online marketing pályafutásomat 2005-ben amerikai és angol piacon kezdtem, majd ezt követően az iProspect Hungary ügynökség keretein belül a SEO üzletág vezetőjeként folytattam. Manapság már a T-szintű modellben való gondolkodás az, ami leginkább jellemző tevékenységemre.