Domain váltás: Hogyan ne csináljuk?

  • 2013. okt. 31.

Egy website életciklusa 3-4 év. Ennyi idő elteltével már rendszerint kezdjük érezni, hogy ráférne egy frissítés a weboldalunkra. Jelentős változtatások esetén rendszerint az URL szerkezet is változik, adott esetben akár domain váltásra is sor kerülhet. Bár az URL változással együtt járó feladatoknak a webfejlesztés legalapvetőbb feladatai közé kellene tartozniuk, igen gyakran a változások megfelelő technikai kezelése elmarad, komoly károkat okozva ezzel a site üzemeltetőjének.

URL változtatások kezelésének alapelve

Az URL struktúrát is érintő változtatások során egyetlen fontos alapelvet kell követnünk: A megváltozott URL alatt elérhető, azonos tartalmú régi és új oldalakat össze kell kapcsolnunk, gondoskodnunk kell a régi URL, az újra történő átirányításáról. Ez így nem tűnik túl bonyolultnak és a kommunikáció szintjén ez meg is szokott történni, de nagyon gyakran nem megfelelő módon.

Miért van szükség az átirányításokra?

A weboldalunkon található egyes oldalak egyedi azonosítója az URL. A keresők ez alapján azonosítják az oldalakat. Az egyes oldalak “értéke” pedig több tényezőtől függ, úgy mint a rá mutató linkek, vagy az adott oldal életkora, stb. Amikor egy tartalom módosított URL-re kerül át, akkor annak érdekében, hogy a tartalom korábban, akár évek alatt megszerzett értékét átörökítsük, a régi URL-t át kell irányítanunk az új megfelelőjére. Nagyon fontos továbbá, hogy az átirányítást megfelelő státuszkóddal állítsuk be. Ebben az esetben az  un. 301-es státuszkódot kell alkalmaznunk, ami arról tájékoztatja a keresőrobotot, hogy a korábban a megszokott URL alatt elérhető tartalom végleg (Moved Permanently) áthelyezésre került az új URL-re.

Ennek következtében a kereső minden a korábbi értéket átad az új URL számára és néhány hét elteltével (ha meggyőződött az átirányítás véglegességéről) a találati listában is lecseréli az URL-eket. Amennyiben az új oldalon nem követtünk el valamilyen hibát, az adott oldal rangsorolásában sem lesz negatív változás.

Sajnos ez az, ami a legritkább esetben történik így. A hibák, vagy az átirányítás teljes elmulasztása pedig brutális eredménnyel, drasztikus forgalomcsökkenéssel jár.

Melyek a szokásos hibák?

  • Az átirányítások teljes elmulasztása
    Sajnos gyakran találkozunk ilyennel is. Ezt az esetet nem is szívesen minősítem, mert nehéz az ilyen szintű felelőtlenségről kulturáltan nyilatkozni. 🙁
  • Mindent a főoldalra irányítanak át
    Jellemzően domain váltás esetén szokták ezt a hibát elkövetni. A megrendelő számára látható, hogy a korábbi oldal átirányításra került, de technikailag ez teljesen hibás megoldás és szintén zuhanáshoz vezet. Az átirányítások során csak olyan tartalmakat szabad és kell átirányítani egymásra, amelyek azonosak, vagy megfeleltethetők egymással. Ha egy tartalmat törlünk az oldalunkról, akkor azt 404 (a tartalom nem található) kóddal kell ellátnunk, ugyanis nem törvényszerű, hogy minden régi tartalomnak van új megfelelője.
    Minden oldal új megfelelőjének megkeresése és egyedi átirányítások beállítása igen macerás lehet, de ezt a munkát akkor is el kell végezni. Pontosan a macerás mivolta miatt szeretik ezt sokan, szintén rendkívül felelőtlen módon megspórolni.
  • Rossz átirányítási státuszkódot használnak
    Gyakran találkozunk 302-es átirányításokkal, ami csak átmeneti (Moved Temporarily)  átirányítást jelez. Végleges változtatások esetén ez is hibás megoldás.
  • Automatikus átirányítások
    A fejlesztők, spórolandó a kétkezi munkával gyakran igyekszenek valamilyen szabályok szerint automatikus átirányításokat létrehozni. Ez nem feltétlenül baj, csak többnyire nem eléggé körültekintően határozzák meg a szabályokat Az ilyen megoldások könnyen tudnak redirect loop-ot, vagy többszörös átirányításokat eredményezni, amelyek szintén kerülendők.

Összességében azt kell látnunk, hogy ha bármilyen URL szintű változtatást végzünk az oldalunkon, akkor gondoskodnunk kell a változtatások megfelelő kezeléséről. Ez nem egy látványos munka és nem is fognak megdicsérni minket érte, hiszen a siker jele ebben az esetben csak annyi, hogy semmi nem változik az oldal forgalmában. Ha viszont valaki ellustálkodja ezt a feladatot, akkor nagyon komoly károkat okoz vele. Tanuljunk mások hibáiból, legyünk körültekintőek a változtatások terén.

Több látogatót szeretnél Google keresőből?

Értesülj elsőként újabb blogbejegyzéseinkről! 

Hasznos tippek és tanácsok, amelyeket azonnal felhasználhatsz saját webhelyed optimalizálásához.

Hozzájárulok, hogy a seoaudit.hu számomra e-mailt küldjön (NAIH-117184/2017). Az adatvédelmi tájékoztatót megismertem és elfogadom.

Keresőoptimalizálási és webanalitikai szakértő. Azon dolgozom, hogy hibátlan, hatékony, és értékes honlapok szülessenek, mert a jó minőségű tartalom minden trükknél többet ér. Jelenleg az Extreme Digital E-commerce Managereként dolgozom.

  • Ami még gyakori, hogy régi siteoknál nem térképezik fel eléggé az oldalt, és előfordulhat, hogy nem tudnak több ezer URL-ről, és a migráció után derül ki, sajnos többnyire későn.

    • Na igen, a feltérképezés kell legyen a kiindulópont, hogy mégis mit kell átirányítani. Persze ez sem mindig egyszerű, sokszor az ügyfél sem tudja pl. milyen aldomainekkel rendelkezik.

  • Szalai Károly

    Az utóbbi években 2 domain szintű átirányítást csináltam, ahol minden esetben a struktúra is nagyot változott. Hónapokig tartott a felkészülés, mire biztos lehettem abban, hogy minden rendben lesz. Úgy is lett. Maradt a látogatottság. Biztos ami biztos erősen figyeltük a 404-es oldalt, hogyan alakul annak a statisztikája.

    Amit elrontottunk, hogy az analyticsben az új domain látogatottságát új profilba mértük, így az összehasonlítás elég körülményes volt. Erre is érdemes odafigyelni, mert a mi analytics képünk pont olyan meredek volt mint itt a fenti képen, Közbe pedig nem is.

    • Az a szomorú, hogy a fenti képen látható esetben nem történt Analytics property váltás, és ennek ellenére lett ilyen a görbe. :/
      Nem tudom milyen megfontolásból váltottatok tulajdont (gondolom inkább ez történt, nem profil váltás), de ha más célokkal nem ütközik, akkor meg kell maradni a korábbi mérőkód használatánál. Az összehasonlítás így sokkal egyszerűbb.

      • Szalai Károly

        Brand építés miatt volt a váltás mindkét esetben.Először ugyanis úgy tekintettünk a domainra, mint egy fontos seo faktor, de évekkel később inkább már a brand volt a fontosabb (domain szinten).