augusztus 28, 2013

Mennyibe kerül a SEO? A keresőoptimalizálás ára

Most nem egy a piacot elemző részletes kutatás eredményeiről lesz szó. Sokkal inkább a keresőoptimalizálás lényegéről és értékéről szeretném megosztani veletek a véleményem.

Mi is az a keresőoptimalizálás?

Ügyfelekkel tárgyalva gyakran érzem úgy hogy a SEO egy nagyon félreértett műfaj. Sokan úgy gondolnak rá, mint egy boszorkánykonyhára, ahol a SEO-s  a varázspálcájával megpiszkál pár dolgot a honlapunkon és attól remélhetőleg elsők leszünk egy adott kulcsszóra. Ez messze nem tükrözi a valóságot, és azt kell mondjam bizonyos szempontból a munkánk ennél sokkal egyszerűbb. Alap helyzetben a keresőoptimalizálás mögött nem kell semmilyen varázslatot, titkos receptet feltételeznünk.

Mi a Google kereső célja?

A cél az, hogy a konkurenseivel szemben az adott keresőszavakra a FELHASZNÁLÓK SZÁMÁRA a legjobb találatokat nyújtsa. Ez által biztosítsa a saját látogatottságát és nem utolsó sorban reklámokat adjon el ezen a felületen (a mi szempontunkból most csak az első rész a fontos). Tehát a Googlenek elemi érdeke, hogy a lehető legjobb találatokat nyújtsa a felhasználók kereséseire. Éppen ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy olyan algoritmust fejlesszen ami megtalálja a legjobb tartalmakat, szolgáltatásokat.

Hogyan érhetünk el jó helyezéseket a Google keresőben?

Ha abból a feltételezésből indulunk ki, hogy a Google a jó tartalmakat keresi, akkor nincs más dolgunk, mint:

  1. Készítsünk jó minőségű tartalmakat
    Olyan tartalmakat, amelyekről azt gondoljuk, hogy mi magunk is szívesen használnánk, vagy olyat amilyen sehol máshol nem létezik. Ugye mi magunk sem hisszük el, hogy pl. egy drága órát meg fog venni tőlünk egyetlen kisméretű kép alapján? Ma már ennél több kell: egyedi képek, videók, egyedi leírások, felhasználói vélemények, stb. Az ilyen tartalmak létrehozása jelentős erőfeszítéseket igényel, de hosszabb távon csak akkor számíthatunk sikerre ha erre hajlandóak vagyunk időt és energiát áldozni.
  2. Célozzuk hatékonyan a tartalmainkat
    A munkának ez az a része, ami leginkább a keresőoptimalizálási tanácsadó feladata. Olyan honlapszerkezetet kell létrehoznunk, amely segítségével a lehető legtöbb releváns kulcsszóra tudunk jó minőségű céloldalt létrehozni. Ez egy stratégiai tervezés, és ez az amiről véleményem szerint a keresőoptimalizálás valójában szól. Olyan szakmai, stratégiai tervező munka, amely segítséget nyújt egy weboldal tulajdonosának abban, hogy a keresőkre optimalizálja honlapja tartalmát és ennek eredményeként minél több, a termékei, szolgáltatásai iránt érdeklődő látogatót érjen el.

Mennyibe kerül a SEO?

A keresőoptimalizálás nem reklámkampány, amiből lehet többet vagy kevesebbet venni. A keresőoptimalizálás egy stratégiai tervezői és tanácsadói munka, ami ideális esetben tudatosabbá és hatékonyabbá teszi az ügyfél működését, ezáltal jelentős értéket teremtve számára. Ezt nagyon fontos megérteni, mert ez határozza meg a munka árát is. Ha lelkiismeretesen szeretnénk elvégezni ezt a munkát, akkor jelentős kutatómunkát kell végeznünk annak érdekében, hogy

  • meghatározzuk a releváns és keresett kulcsszavak listáját,
  • stratégiát alkossunk ezen kulcsszavak megcélzására a meglévő (vagy ha szükséges új) tartalmak segítségével,
  • dokumentáljuk a fejlesztők számára elvégzendő feladatokat,
  • irányítsuk a fejlesztéseket, és
  • kövessük a projektet, mérjük az eredményeket.

A fentiek alapján talán még ügyfélként is érthető, hogy egy ilyen munka nem kerülhet 120.000Ft-ba. Egyszerűen nincs az a képlet, amivel ez ennyiből kijönne. Az ilyen ajánlatok megrendelése esetén nem SEO-t, nem keresőre való optimalizálást kapunk, hanem egy gyors auditot. Egy olyan auditot, amelyben javaslatot kapunk az égbekiáltó hibák javítására, de stratégiaalkotás és tervezés nem történik. Ezeknek is van eredménye, hiszen egyes hibák javítása is eredményt, de valódi versenyelőnyre ezekkel nem tehetünk szert.

Megrendelőként mérlegelnünk kell, hogy mire van szükségünk:

  • Ha komolyan gondoljuk az online értékesítést,
    esetleg szeretnénk a piacvezetők közé kerülni, akkor nem gondolhatjuk komolyan, hogy az ehhez vezető tanácsadói munkát 120.000Ft-ért megvásárolhatjuk.
  • Amennyiben szűkös budgettel rendelkezünk
    kérjünk aduitot és javítsuk a legégetőbb hibákat. Viszont ebben az esetben is kérjük meg a tanácsadónkat, hogy vázoljon fel nekünk egy víziót, egy hosszú távú koncepció kialakításának a lehetőségét és próbáljuk meg ennek a költségeit a kiadásainkba beépítve lépésről lépésre haladni.

Miért rossz stratégia a linképítés?

Nagyon sok  keresőoptimalizálási ajánlattal találkozunk, amelynek alapból része a linképítés. A linképítés a hazai SEO Szent Gráljává vált az utóbbi években.
Ha komolyan vesszük, hogy a Google jelentős erőforrásokat fektet abba, hogy megtalálja a jó minőségű tartalmakat, és kiszűrje a csalásokat akkor egyszerűen nem hihetjük el, hogy ezt a rendszer 400Ft-os linkkekel meg tudjuk hekkelni!
Nagyon leegyszerűsítve, a jó link az, amit nehezen tudunk megszerezni. Én nem akarom senkinek az üzletét rontani, de azt javaslom, hogy az ilyen olcsó, vagy PR linkeket  nagyon messziről kerüljük el. Erről a későbbiekben még fogunk részletesebben is írni.

  • Jó a cikk, nagyon egyetértek vele. 2 apró megjegyzésem, vagy hozzáfűzni valóm lenne:
    Azt a kérdést, hogy „Hogyan érhetünk el jó helyezéseket a Google keresőben?” én inkább úgy tenném fel, hogy „Hogyan érhetünk el több, értékes (üzletet hozó) látogatást a Google keresőből”. A jó helyezés csak eszköz, nem cél. Nem csak a jó helyezés, de egy jó (rich) snippet, jól megfogalmazott leírás, jó brand is elősegíti azt, hogy több látogató jöjjön a keresőből, akik ráadásul értékesek számunkra. Az, hogy jó a pozíciónk teljesen irreleváns szavakra, rosszul szerkesztett snippettel nem fog üzletet hozni.
    Másrészt veríték nélkül nincs győzelem! Lehet, hogy nagy erőfeszítésekkel jár a minőségi tartalom előállítása, ahogy írod, de ez egy befektetés. Aki könnyen és gyorsan akar „meggazdagodni” (értsd sok látogatót kapni a keresőkből) csúnyán ráfázhat.